01 maart 2008

Guido Gihaux

Web 1.0 was Commerce
Web 2.0 is People
Web 2.0 seems to be like Pink Floyd lyrics; It can mean different things to different people, depending on their state of mind (bron: Kevin Maney)

Voor alle marketeers onder ons heb ik mijn belangrijkste punten op een rijtje gezet:
· Er zijn geen producten meer op het web, alleen oplossingen
· Het is niet wat consumenten willen maar waarom consumenten het willen
· Focus op de Longtail: focus niet op het centrum maar op de complete range
· We hebben de controle over ons merk niet meer, we loodsen de consument nog slechts door de markt.
· We communiceren niet meer eenrichtingsverkeer, het is een continue dialoog geworden met de consument
· We hebben het juiste antwoord niet totdat we het hebben geëxperimenteerd. Het ontwikkelen en uitvoeren van online campagnes vereist testen om te zien of het werkt.

Het veranderende “eco-systeem” (medialandschap met verschillende devices en communicatiemiddelen. Denk aan Twitter, Weblogs, RSS, reviews, Social Networks, SEM, SEO. Maar ook aan de apparaten waarachter uw consument zit. De pc is niet achterhaald, maar is uitgebreid met PDA's, iPhone, communicatiezuilen, interactieve billboards. De consument is op meerdere manieren uitgebreider online).

· Uw bedrijf is niet meer zender, maar ook ontvanger.
· Het aantal contactmomenten groeit en wordt op verschillende manieren verkregen
· Klanten leven in een multi-tasking wereld met meerdere mogelijke communicatie connecties
· Om hierin te slagen, moeten we op de verschillende plekken zijn, met de relevante content
· Het goede nieuws: de nieuwe wereld is driven by content…online, … en we zijn altijd al de betere contentverschaffers geweest
· Nu moeten we onze traditionele marketing denken: van Merk -> klant, ombuigen naar het betrekken van consumenten in de dialoog. Raak in gesprek met de consument. Niet op een afstandelijke manier en pas op: hij praat terug... Pas dan ben je in dialoog.

0 reacties: