27 augustus 2008

De kunst van visueel denken

We krijgen veel bezoekers over de vloer, iedereen met een briljant verhaal over wat voor zaken hij met ons kan doen. Vaak toegelicht met een een slideshow van 30 pagina's, wanneer er een business case aan te pas komt, dan moeten er nog 50 pagina's bijkomen. Maar, wat mij betreft hebben ze het redelijk mis. Hoe meer slides je nodig hebt om je product uit te leggen, hoe minder logisch het is om iemand te overtuigen.
Herken je deze afbeelding? Ik kwam hem tegen bij South West airlines. Op deze manier is SWA gepitched. Hoe simpel kan het zijn?
Dan Roam gaf in een interview met mijn held Guy Kawasaki aan hoe je het beste visueel kunt denken. Of zoals het nederlandse gezegde luidt: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom ook mijn aanrader: schaf dit boekje aan On the Back of a Napkin ehm oftewel, op de achterkant van een sigarenkistje. Ook al ben je een derderangs tekenaar, het helpt je scherper zijn in het denken in een paar stappen tegelijk.

0 reacties: