Reviewen is populair. Iedereen wil zijn zegje doen, wij Nederlanders weten alles beter en vinden het heerlijk om te "zeuren". Blijkbaar is het wenselijk vanuit het oogpunt van de consument om iets te roepen over een product (vergelijkinssites), een dienst (je vakantie), over elkaar (hyves) of over je eigen ...ahum...interessante leven (Twitter). Want getuige het feit dat ontelbare meningen gegeven worden, is nu de schone taak aan de volgende generatie websites dat ze:
1) hier ook daadwerkelijk learnings van nemen (althans, de bedrijven wiens producten of diensten gereviewd worden, danwel de websites die gereviewd worden).
2) een webcrawler gebruiken om de meningen op een iets ander niveau te tillen (en dus analyses te doen).
Feitelijk is het niets meer en minder dan een nieuwe technologische ontwikkeling op Klachtenafhandeling. Waarom zou je wel (we nemen even de reisbranche) je klachten per mail en brief afhandelen als Touroperator, maar niet de klachten die ergens anders gepost worden, namelijk op reissites. Als een klant namelijk de tijd neemt om zijn beklag te doen, hoeveel tijd kost het om hierop te antwoorden en hier daadwerkelijk wat mee te doen.
Een mooie praktijkvoorbeeld:
Lastminute.com zegt nu dat de reviews per land verschillen. Dat een vijf sterren rating in door een Argentijn misschien maar een Nederlandse 2-ster rating krijgt. Bovendien gaat iedereen met een andere intentie op vakantie. Een gezin met vier kinderen vindt de disco maar lastig, terwijl de jongerengroep dit briljant vinden. Daarom biedt LastMinute.com nu de intentie en dus rating gedifferentieerd wordt.
17 april 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten