01 oktober 2007

CRM 2.0

CRM 2.0

Het is een trend aan het worden, om achter elke visie, achter iedere ontwikkeling een 2.0 te plaatsen, om maar aan te geven dat je met de tijd meegaat.
Zo is onlangs de url www.crm20.com geregistreerd. Een select gezelschap van de 2.0 web industry heeft onlangs aangegeven dat er een nieuwe vorm van CRM bestaat.
CRM is niet meer 1 op 1 communiceren, maar gewoon weer lekker ouderwets veel-op-veel. Dat kan ook, dankzij de techniek. We moeten consumenten niet meer segmenteren volgens "het grijze gemiddelde". We communiceren dan via een "stuck-in-the-middle" methode en dat wil net zoveel zeggen als dat je nèt niet durft te roepen dat je de beste/goedkoopste/snelste bent.

De technische interpretatie laat ik liever achterwege. Lees daarvoor meer naar het interessante artikel. Echter, mooi gezegd vind ik het volgende:
"Communities don´t want our powerful messages, We should be inside their networks to listen, not to shout - and, occasionally, to whisper in the right ears." Oftewel: Communities domineren Merken!

Ook nieuw is de verdwijning van het meetinstrument ROI, ik ben het eens dat we moeten meten over ROC (return on customer) en ROP (return on prospect). We berekenen namelijk onze marketingbijdrage per product ook over het verkochte product en niet over een campagne.

Een andere interessante inzicht is dat klanten veel meer heterogeen zijn "promisciuscity". De consument hangt aan verschillende variabelen aan elkaar en juist de combinaties van variabelen maakt het interessant om meer specifiek te targeten.

0 reacties: